TV-aksjonen er nytt medlem – velkommen!

Rett før sommeren kom TV-aksjonen inn som selvstendig medlem i Norges Innsamlingsråd. Vibecke Østby har vært med på TV-aksjonen siden 2011 og vært aksjonsleder siden 2016.

Først, kan du fortelle litt om TV-aksjonen?

Det er jo mitt favorittema, hvor lang tid har du? NRK eier TV-aksjonen, og NRKs innsamlingsråd tildeler TV-aksjonen på bakgrunn av søknad fra organisasjonene. TV-aksjonen NRK er verdens største dugnad, og innsamlingsaksjon, målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkningen. 7 000 fantastiske frivillige over hele landet jobber for å mobilisere 100 000 bøssebærere, og organisere TV-aksjonen lokalt. Målet er at alle husstander i Norge skal få besøk av en bøssebærer den 20 oktober. Det lokale engasjementet er noe av det som gjør TV-aksjonen helt unik.  TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker. Totalt har TV-aksjonen samlet inn rundt ni milliarder kroner.

Hvordan er det å jobbe med ny oppdragsgiver hvert år?

TV-aksjonen koordineres av et sekretariat, som ansettes av årets utvalgte organisasjon.  Sekretariatet leder aksjonen i samarbeid med organisasjonen og ansetter fylkeskasjonledere i fylke. Sekretariat består av 12 personer og et fylkesapparat som på høsten blir hele 31 personer. Sammen med de øvrige ansatte i organisasjonen og TV-aksjonens fylkesapparat bygges årets TV-aksjon.

Vi blir jo godt kjent med organisasjonene og får lov til å se de forskjellige kulturene. Noen har mange frivillige og andre har få. Vi har jobbet med mange og man får et varmt hjerte for alle saker. Og etter et år sammen er det hvert år trist å ta farvel med hyggelige kolleger.

Hva er suksesskriteriene ved innsamlingsarbeidet til TV-aksjonen?

Suksessen er å få 100 000 personer til å sette av to timer til å banke på alle 2,3 millioner dører i Norge slik at alle får muligheten til å bli med på dugnaden. Pengene som samles inn på bøssene fra privatpersoner er det største bidraget til TV-aksjonen. Skal vi nå målet om full bøssebærerdekning må det mye god organisering og godt tilrettelagte verktøykasser til slik at de 7000 frivillige engasjeres til å gjøre en innsats for å engasjere sitt nærmiljø. Det frivillige apparatet organiseres i 650 komiteer på fylkes- og kommunenivå.

Hvilke utfordringer møter dere på?

Vi ser stor økning i antall innsamlinger som skaper en viss reservasjon hos publikum. TV-aksjonen er en aksjon som går på rundgang mellom organisasjonene og er en nasjonaldugnad som vi inviterer hele Norge til å delta på. Mange organisasjoner stiller seg solidariske med den organisasjonen som til en hver tid har aksjonen og bidrar med hjelp og støtte og bistand lokalt. Det ble inngått en «gentlemens agreement» mellom de store organisasjonene om en fredningstid i ukene rundt TVA. Mange organisasjoner flinke og overholder denne, men dessverre ikke alle. Publikum er flinke til å følge med og melder når de tror de har hatt en falsk bøssebører på døra eller møtt noen på gaten. Det forventes at det er TV-aksjonen som har innsamling i oktober og dermed oppfattes andre innsamlinger som en falske innssamlinger.

Hvilke endringer har du sett i innsamlingsmarkedet de siste tre årene?

Digitale betalingsmåter er en av de største endringene, her henger vi med takket være gode samarbeidspartnere som Vipps og Spleis. Endringer gir også gode muligheter.

Hva håper dere å få ut av medlemskapet i Norges Innsamlingsråd?

Vi er veldig fornøyde med at vi endelig har blitt selvstendige medlemmer hos Innsamlingsrådet. Det er viktig for oss å få direkte kontakt og informasjon om det som skjer i innsamlingsnorge. Det er gode samlinger som dere arrangerer og vi er glade for å holde oss oppdatert i bransjen. Det er et fint sted å møte kolleger, og vi er med på introduksjonskursene og får fortelle om TV-aksjonen (noe vi elsker). I tillegg er dere som jobber der skikkelig posistive og bra folk å ha i ryggen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *