Postmarkedet – hva nå?

Gjesteinnlegg av Katja Hinsch, forretningsutvikler i 21 Grams

Hvorfor skjer det i postmarkedet som skjer akkurat nå? Og har dette noen sammenheng med at forbrukerne endrer sin adferd? Hvilke muligheter kan innsamlere stå ovenfor når man skal kommunisere med givere til rett tid med rett innhold og i den kanalen de selv ønsker å nås i?

Etter avreguleringen i Norge for noen år siden har postmarkedet vært gjennom en enorm utvikling. På tross av nedadgående postvolum generelt, har vi hatt flere år med god konkurranse mellom tre posttilbydere. Tidligere i år valgte Easy2you Distribusjon og Hjemlevering å avvikle sin distribusjon av brev og magasiner. Vi vil alle merke konsekvensene av at én av postaktørene nå har valgt å gå ut av postmarkedet i Norge. Nå står to aktører igjen, Helthjem Mediapost og Posten Norge som konkurrerer om postvolumene. 

Markedet har nytt godt av at det hat vært konkurranse mellom tre aktører, ved at det har vært mulig å oppnå betydelige besparelser i utsendelser av magasiner, brev, post med mer. Vi vet allerede at prisnivået vil stige, ettersom Easy2you hadde markedets laveste priser. Mens Posten Norge ønsker å redusere sin utdelingsfrekvens fra dagens fem til to-tre dager i uken, satser Helthjem Mediapost på å opprettholde utdeling seks dager i uken, selv om flere aviser vil tvinges til frekvensnedgang som følge av lavere leser- og opplagstall

Det er mange aktører involvert i verdikjeden i en utsendelse av et magasin, et brev eller en faktura. Færre posttilbydere og utsikter til økte priser, vil stimulere mange i verdikjeden til å utnytte de mulighetene som er for å redusere kostnader.

I forbindelse med at Easy2you avviklet sin postdistribusjon inngikk de et samarbeid med Bypost, som for mange oppfattes som en ny aktør. Bypost har vært i markedet siden 2006 og tilbyr hente- og bringetjenester av post. De seneste årene har de opplevd en stor vekst og har styrket sin posisjon ved å forene og slå sammen brev- og magasinvolumer for å få bedre og lavere priser. 

For i 2019 er store volum den viktigste driver til lave priser i den fysiske utsendelsen i postkassen.

Forbrukeren bestemmer

Samtidig som det fysiske brevet opprettholder en svært viktig rolle for mange, fortsetter utviklingen innen digitalisering å akselerere i takt med nordmenns radikale endring i mediebruk. Det gjør det stadig mer interessant å kommunisere i flere kanaler som Digipost og Vipps.

Vipps og Nets annonserte i mars sitt nye samarbeid med mål om å fjerne 30 millioner papirfakturaer allerede i inneværende år. Dette forventer de å oppnå ved å gjøre det enda enklere for forbrukere å betale regninger på tvers av alle flater enten det skjer i Vipps eller nettbank. Nå står den digitale forbrukeren fritt til å velge. Ikke som i dag hvor du opplever å få regninger på papir, e-post, Vipps eller eFaktura, alt avhengig av hvilken løsning den enkelte bedrift tilbyr deg som kunde.

Yngre forbrukere stiller større krav til kommunikasjon, informasjon, åpenhet og transparens. Yngre forbrukere inspirerer, påvirker og endrer også hvordan vi eldre i samfunnet tar til oss nye vaner. Vi må derfor kommunisere til forbrukere på en måte som passer dem, til rett tid, med rett innhold i rett kanal. 

Hva som skjer videre i dette store nettverket rundt fysisk blad- og brevutgivelser, kombinert med forbrukere som stadig omfavner nye måter å kommunisere på, er det ingen av oss som vet akkurat nå. Det vi vet er at det vil komme en ny postlov, og det trolig allerede i 2020, som innebærer færre dager med distribusjon. Vi ser allerede endringer i grafisk bransje der redusert lønnsomhet, bidrar til økt grad av sammenslåinger og samarbeid for å møte fremtiden med større styrke.

En ting er sikkert; det blir spennende å følge fremover! La oss underveis lære å leve med den ubehagelige følelsen av usikkerhet, og heller være spente på hva som skjer. Tenk hvilke muligheter som venter i vår mer digitale fremtid. La oss sammen ta de grep vi må gjøre nå og ta del i denne reisen.

Har du lyst til å vite mer? Vi setter lys på de seneste endringene i postmarkedet og presenterer nye muligheter for både fysisk og digital kommunikasjon med giverne torsdag 25 april. Les mer og meld deg på frokostmøte her.

Fysisk og digital distribusjon, ja takk begge deler! 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *