På tide å tenke nytt

Som et resultat av koronautbruddet har mange organisasjoner pauset sine fysiske innsamlingsaktiviteter, som blant annet feltverving og arrangementer. I tillegg kan ikke organisasjoner sende ut bøssebærere på vårens innsamlingsaksjoner.

– Det er viktig at vi nå ser på hvilke fundraisingteknikker vi kan ta i bruk, sier Siri Nodland, generalsekretær i Norges Innsamlingsråd.

I følge Fundraisingrapporten fra Deloitte utgjør feltverving 11 prosent av inntjeningen til norske organisasjoner. Mange organisasjoner har stanset denne aktiviteten på ubestemt tid. Flere tusen bøssebærere er også hindret fra å delta på ulike aksjoner. Dette vil merkes økonomisk.

– Flere har nå stoppet sin feltvervingaktivitet av hensyn til både ansatte og publikum. Ulike arrangementer blir avlyst og vårens bøssebærere får ikke vært ute. Da må vi tenke nytt, sier Nodland.

Mange vil trenge hjelp

I tiden fremover vil det være veldig mange som trenger hjelp. Spesielt sårbare grupper er avhengige av tjenester norske organisasjoner tilbyr. Krisen vi når står i vil ramme de som har minst hardest.

– Vi vet ikke hvor lenge dagens situasjon vil vare, men vi vet at konsekvensene blir store dersom arbeidet til organisasjonene stopper opp. Det er viktig at man ser på nye muligheter for inntjening slik at vi holder hjulene i gang. Da er spesielt fundraiserne viktige på jobb, sier Nodland.

Fortsatt giverglede

Facebook har på kort tid eksplodert av mennesker som ønsker å bidra. Gruppen Nasjonal dugnad – nærhet på avstand har over 67.800 medlemmer. Her deles alt fra tilbud om å gå på butikken for andre, til besøk på museum gjennom livestreaming.  

– Alle disse initiativene som nå har dukket opp viser at nordmenn fortsatt ønsker å bidra med både tid og penger. Det ser ut til at epidemien får frem lagånden i oss, sier Nodland.

Se på kanalmiksen

En del organisasjoner opplever fortsatt god støtte gjennom sine fastgivere. I tillegg meldes det i Facebook-gruppen Fundraising i Norge om foreløpig gode resultater på utsendte DM-kampanjer.

– En giverkampanje i posten kan være en god idé nå. Det er en måte å nå frem til givere på uten å møte dem fysisk. Nordmenn står sammen på avstand, og det at folk gir på blant annet DM-kampanjer viser et ønske om å bidra. Dette er tiden for å se på en kombinasjon av tradisjonelle og nye fundraisingteknikker. Det ser foreløpig ut som om den tradisjonelle DM´en leverer godt, sier Nodland.

Mange er blitt permitterte og dette har ført til at skjermbruken har gått kraftig opp. Organisasjoner burde se på hvilke digitale verktøy som kan brukes, eksempelvis folkefinansieringsplattformer som Spleis, Facebook-donations eller digitale bøsser. I tillegg kan man være kreativ på arrangement som kan live-streames.  

– Torsdag 26. mars samlet Odd Nordstoga inn over 513.000 kroner til Røde Kors via Koronerulling på Sentralen. Det er helt fantastisk! Ikke alle organisasjoner får denne muligheten, men man må tenke kreativt. En kirke hadde «drive in»-gudstjeneste en søndag og samlet inn penger til Dråpen i Havet. Dette viser at det finnes muligheter for å tenke nytt innen fundraising, selv om vi ikke kan møte giverne fysisk, avslutter Nodland.

Én kommentar til “På tide å tenke nytt”

  1. Hei
    Jeg vil bare nevne at telemarketingkanalen også fungerer godt i disse tider. Vi har hatt rekordresultater på flere kampanjer de siste to ukene. Folk vi ringer til viser solidaritet og forståelse for at vi fortsatt gjør dette nå:)
    Mvh
    Terje Schea
    Dialog Norge AS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *