Vi ønsker Barnekreftforeningen velkommen som nytt medlem i Norges Innsamlingsråd og stiller daglig leder Trine Nicolaysen noen spørsmål om organisasjonen og arbeidet de gjør rundt om i landet.
 
Først, kan du si litt om Barnekreftforeningen?
“Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon som ble stiftet i 1982 av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Barnekreftforeningen har sitt sekretariat i Oslo og består av 14 fylkesforeninger. Disse foreningene har egne selvstendige styrer som arbeider frivillig for familiene. Vi jobber for å bekjempe barnekreft og gi familier som rammes den støtten de trenger. Ett av våre viktigste mål er å samle inn midler til forskning og utdanning for å bekjempe barnekreft. Samtidig har vi som målsetning å være den største pådriveren i Norge til å sette fokus på barnekreft i media og samfunnet”.

Hvordan jobber dere med inntektsskapende arbeid?

“Vårt grunnfjell er våre 4.000 medlemmer som støtter vårt arbeid gjennom årskontingenten. I tillegg har vi faste månedlige givere og samarbeid med bedrifter. Blant annet selger Nille og Gullfunn vårt symbol Gyllsløyfen i september under den internasjonale barnekreftmåneden. Prosjekter som Kroppskunst mot barnekreft og engasjerte innsamlere er vesentlig i vårt innsamlingsarbeid. Vår aller største samarbeidspartner er Team Rynkeby som bidro med over 6 millioner i fjor. De er en gruppe fantastisk engasjerte og inspirerende mennesker fra hele landet som sykler fra Oslo til Paris for
Barnekreftforeningen. I vinterhalvåret jobber de med å skaffe sponsorer og donerer hver krone til våre forskningsprosjekter”. 
Hva håper der å få ut av medlemskapet i Norges Innsamlingsråd?
“Innsamlingsrådet arrangerer mange spenndende kurs og konferanser som vi ansatte i Barnekreftforeningen kommer til å delta på. Vi synes også den jobben Innsamligsrådet gjør i forhold til myndigheter er viktig for bransjen”. 
Hva mener du er de største mulighetene og utfordringene i det norske innsamlingsmarkedet som helhet?
“Nordmenn er svært innovative og tilpasser seg raskt til nye måter å gi på. Da tenker vi på ny teknologi og nye måter å gi på. Det gir mange muligheter til å effektivt nå målgruppene samtidig som det krever at vi følger godt med i utviklingen og raskt får på plass nye løsninger”. 
Avslutningsvis spør vi hva Trine Nicolaysen tror hun folk tenker om organisasjonen med hensyn til innsamling.
“Barnekreftforeningen har nok en høy tillit blant folk og saken engasjerer. Det kunne vi se tydelig under Facebook-aksjonen tidligere i år. Likevel er det nok mange som ikke vet hvem vi er og at vi jobber med innsamling både til trivselstiltak for kreftrammede barn og til forskning”. 
Facebook-aksjonen Trine refererer til fikk nok de fleste av oss med seg, enten som utfordret selv eller som tilfeldig tilskuer. 15.februar 2017 fikk Barnekreftforeningen inn en betaling på Vipps som var markert med Facebook-Challenge. Lite visste de at denne innbetalingen var starten på kanskje Norges største innsamlingsaksjon på sosiale medier. Aksjonen, som gikk ut på at folk ga 1 krone for hver like og 5 kroner per kommentar, eksploderte på Facebook og skapte en enorm giverglede blant det norske folk. “Siden 15. februar, på den internasjonale Barnekreftdagen, har en «like» nå blitt til 10 millioner kroner” Skriver Anja Haug Tronrud fra barnekreftforeningen i en tidligere sak hos Innsamlingsrådet.