Her kommer årets undersøkelse fra European Fundrasing Association (EFA).

Her er en kort introduksjon til hva rapporten omfatter:

Rapporten oppsummerer funn fra et “desk-based” studie og en undersøkelse gjort blant EFA’s medlemmer.  Det europeiske fundraising landskapet er i hyppig endring, både med tanke på vekst i arbeidskraft og i antallet organisasjoner som driver fundraising i Europa. Fundraisingens karakter, praksis og utvikling varierer mellom de europeiske medlemmene, her spiller særlig kulturelle og økonomiske forskjeller inn. Likevel klarer rapporten å sammenfatte en bedre forståelse av hvordan sektoren endrer seg og hvordan EFA kan hjelpe profesjonen å utvikle seg videre. 

Rapporten ser på innovasjon, nye betalingskanaler, peer-to-peer plattformer og sosiale medier, og viser at fundraising fortsetter å være en dynamisk og spennende bransje. Fundraisernes markedsplass vokser og diversifiserer seg. Stadig flere organisasjoner trer til og skaper konkurranse om givernes oppmerksomhet. Dette stiller høyere krav til fundraiserne som må jobbe hardere for å skaffe midler på en måte som balanserer offentlighetens tillit og som samtidig ikke virker påtrengende. Denne tilliten er også noe bransjen som helhet må jobbe for å vedlikeholde. 

Særlig viser praktiske bekymringer seg å ha blitt framtredende hos europeiske organisasjoner, derav spesielt økende kostnader knyttet til fundraising. Lengre ned på listen finner man også bekymringer knyttet til blant annet nye GDPR reguleringer. 

 

Les mer av rapporten her: Fundraising in Europe 2017