Tips og triks til Facebook

Facebook er stadig i endring og det er vanskelig å henge med på alt som skjer. En ting som er sikkert er at brukerne er i fokus, noe som gjør at vi som organisasjoner må tilpasse oss.

Tirsdag 8.mai arrangerte Norges Innsamlingsråd fagdag i Facebookfundraising- og annonsering. Til oss kom Paul de Gregorio fra Open Source, Eirin Røkke fra Kreftforeningen og Grete Lise Christiansen fra Leger uten Grenser. På bakgrunn av deres foredrag har vi utarbeidet en liten tipsliste for sosiale medier:

  • Sosiale medier er ment for at man skal være sosial. Så vær sosial.
  • Facebook er bygget for brukerne. Organisk vekst blir derfor vanskeligere.
  • Pass på at variasjonen i innleggene dine gir mening.
  • Det kan være vanskelig å bygge en god Instagramkonto. Bygg engasjement ute i felt.
  • Bruk analyseverktøyet i Facebook til å bli kjent med følgerne – bruk innsikten og lag relevant innhold til dem.
  • Ved å følge lignende organisasjoner som din egen kan du hente inspirasjon til egne sosiale medier.
  • Publiser et innlegg organisk først for deretter å booste det.
  • Spiss budskapet eller samle engasjement.
  • Bruk penger på enhjørningen! 🦄 (altså det innlegget du er ekstra fornøyd med).
  • Tenk som et mediehus i innholdsproduksjonen.

Eirins tips til apper og programmer:

  • Quik
  • iMovie
  • Video Crop
  • Frames
  • Vont
  • VSCO
  • Lightroom CC

Fikk du ikke med deg fagdagen i Facebookfundraising – og annonsering? Fortvil ei – til høsten arrangerer vi fagdag i digital fundraising. Her kan du se hele programmet for høsten 2018.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *