Kon-Tiki Museet er nytt medlem – velkommen!

Norges Innsamlingsråd opplever at stadig flere organisasjoner og stiftelser tar i bruk ulike former for medlemskap eller innsamlingsmetoder for å sikre sitt inntektsbringende arbeid. Rett før sommeren var vi så heldige å få vårt første medlemfra kultursektoren – nemlig Kon-Tiki Museet! Vi er stolte over å ha en aktør som ivaretar norsk historie med på laget. Vi er så heldige å ha fått et intervju med Martin Biel som er direktør for Kon-Tiki Museet.

Først, kan du fortelle kort om Kon-Tiki Museet?
Kon-Tiki Museet er viet Thor Heyerdahls berømte livsverk som preges av forskertrang, opponering mot de etablerte sannheter, miljøvern, arbeid for en fredeligere og mer bærekraftig verden, og en dyp respekt for urbefolkninger. Museet på Bygdøy i Oslo inneholder Kon-Tiki flåten og sivbåten RA II. Siden 1950 har nærmere 20 millioner mennesker besøkt museet. Besøkende kan i tillegg se modeller av haier og fisk i en undervannsutstilling under Kon-Tiki flåten, vandre i en 30 meter lang replika av en hule fra Påskeøya, se bøkene i Heyerdahls personlige bibliotek og en utstilling om personen Thor Heyerdahl. Kon-Tiki og Ra-utstillingene er spesielt tilrettelagt for barn, som kan følge historiene om krabben Johannes og apen Safi. For Tiki-interesserte finnes en mindre utstilling om Tiki pop-kultur, så vel som Tiki-relaterte varer i museumsbutikkens øvrige sortiment. Daglig kl. 12.00 vises den Oscar-belønnede dokumentarfilmen «Kon-Tiki» fra 1950 i museets kinosal. Museet er en privat stiftelse og drives uten noen form for offentlig støtte. Antall ansatte er syv og årlig besøk er ca 200.000 besøkende fra hele verden.

Hvorfor er et medlemskap i Norges Innsamlingsråd aktuelt for dere?
Vi er inne i en fase med pengeinnsamling til et ombygnings- og fornyelsesprosjekt til vårt 75 års jubileum i 2022, og tenker at Norges Innsamlingsråd kan gi oss noen gode råd.

Hvilke utfordringer står dere overfor når det gjelder inntektsskapende arbeid?
Våre inntekter er utelukkende billettinntekter og inntekter fra salg av suvenirer i butikken. Som museum på museumshalvøya Bygdøy har vi hatt et relativt stabil besøk siden museet åpnet i 1950. Hovedutfordringen er å hele tiden å ha et oppdatert og relevant museum som kommuniserer godt med sin egen samtid.

Hva kan kultursektoren lære av innsamlingsorganisasjoner? Og hva kan innsamlingsorganisasjoner lære av dere?
Vi håper at vi på museet kan få noen nye ideer av innsamlingsorganisasjoner til vårt fundraisings-arbeid til 75 års jubileet i 2022. Vi lærer gjerne bort til innsamlingsorganisasjoner hvordan vårt inntektsskapende arbeid er organisert og drives hvis det er noen interesse for dette.

Hva ønsker dere å få ut av medlemskapet?
Vi håper å få gode ideer, motivasjon til inntektsskapende arbeid, og et relevant nettverk.

Vi i Norges Innsamlingsråd gleder oss til videre samarbeid.

Top Fundraising er nytt leverandørmedlem – velkommen

Top Fundraising er nytt leverandørmedlem hos Norges Innsamlingsråd. Vi har tatt en prat med Gordon Johnsen om hvilke tjenester Top Fundraising kan tilby medlemsorganisasjonene, og hva de ønsker å få ut av medlemskapet hos oss.

Først, kan du si litt om hva dere arbeider med?
Top Fundraising er en del av Geddit-gruppen som spesialiserer seg på å skaffe faste givere til ideelle organisasjoner. Vi tror at den beste kommunikasjonen oppstår når man møter mennesker ansikt til ansikt. Derfor konsentrer vi oss om rekruttering av givere i kanaler som stand, husbesøk, og gateverving.

Vel så viktig som å rekruttere nye givere er det å ta vare på de man allerede har. Derfor tilbyr vi våre kunder rådgivning, der vi blant annet er med på å bygge giverreiser og helhetlige kommunikasjonskonsepter som sikrer givernes langsiktige lojalitet over tid.

Selskapet drives av erfarne fundraisere med bakgrunn fra flere organisasjoner. Vårt mål er å redusere kostnaden organisasjonen betaler for en giver, slik at større verdier kommer fram til saken.

Hvilke tjenester tilbyr dere som medlemsorganisasjonene kan ha nytte av?
Stadig flere organisasjoner ser potensialet i inntekter fra faste givere, noe som også betyr at konkurransen er større. I denne virkeligheten er det selvsagt mange som lykkes, og andre som opplever fundraising som svært utfordrende. Men hvorfor er det slik? Som oftest er det ikke noe galt med saken, men hvordan den kommuniseres. Man tar gjerne utgangspunkt i seg selv og sitt brennende engasjement. Da er det lett å gå i fella og tro at alle er like interessert som deg selv.

Vi hjelper deg å tydeliggjøre budskapet og fortelle den historien som giverne faktisk vil høre.

Enten organisasjonen din trenger hjelp til å komme i gang med fundrasing, eller du har holdt på lenge, men stadig opplever at det er vanskelig å nå ut til nye givere, så er vi den rette samarbeidspartneren som hjelpe deg med å nå neste nivå. Kort fortalt så hjelper vi deg med å rekruttere, utvikle og beholde givere.

I Top Fundraising har vi en filosofi om at kvalitet, alltid skal gå fremfor kvantitet. Våre feltververe er derfor opplært til å fokusere på sunne salg med mennesker som har et oppriktig ønske om å støtte saken din, fremfor et høyest mulig volum som erfaringsmessig også fører til høyt frafall.

Som fundraisere vet vi hvor viktig omdømmet til organisasjonen din er, og nettopp derfor er valget av samarbeidspartner viktig. Hos oss skal du alltid føle deg trygg på at saken kommuniseres riktig og positivt, med et mål om gi mennesker et bedre inntrykk av organisasjonen etter de møtte oss.

Hvorfor er et medlemskap i Norges Innsamlingsråd aktuelt for dere?
Vi er fundraisere, vi jobber bare med ideelle aktører, og nettopp derfor så ønsker å være en del av det fantastiske miljøet som Innsamlingsrådet har skapt. Vi ønsker også å bidra til at feltmarkedsføring fra organisasjoner ikke oppleves som negativt blant folk flest, derfor er det viktig at alle aktører som rekrutterer givere på gata samarbeider om å skape kvalitet i dette arbeidet. Kvalitet kan vi skape ved å stille strenge krav til oss selv, f. eks. ved å fordele arbeidsområder, slik at ikke alle banker på den samme døra samme uke. Et slikt arbeid bør koordineres av innsamlingsrådet og det ønsker vi å være en del av.

Hva ønsker dere å få ut av medlemskapet?
Først og fremst så tror vi at et medlemskap vil sørge for at vi kan bidra til å skape et bedre marked for alle som jobber med å rekruttere givere. Vi tror også at vi kan bidra med kunnskap som styrker organisasjonene og at vi sammen kan skape store verdier og bidra til å skape giverglede i det Norske folk.

Vi i Norges Innsamlingsråd ser frem til samarbeidet og gleder oss til å bli bedre kjent med Top Fundraising.

Markedsførere, Dyrevernalliansen

Søknadsfrist: Snarest 

Geddit/Top Fundraising skal representere Dyrevernalliansen for å rekruttere faste givere og vi søker derfor nye medarbeidere til å bemanne vår stand i Oslo og omegn. Her jobber vi blant annet med temaer som dyrevelferd i landbruket, avvikling av pelsdyrindustrien og å stanse unødvendige dyreforsøk.

Du har mye energi og du lar deg motivere til å yte ditt aller beste av gode lønnsbetingelser. Samtidig ønsker du å gjøre noe bra for dyrene – som trenger det aller mest.

Er du for eksempel lei av restaurantbransjen, men ønsker fortsatt å jobbe med mennesker? Da er dette den rette jobben for deg.

Vi har mange ønsker, men kjenner du deg igjen i de fleste av disse punktene, så bør du søke nå. For vi trenger nemlig deg som:

  • Er lærevillig
  • Har lyst til å jobbe med landets beste markedsførere
  • Er litt mer enn gjennomsnittlig utadvendt
  • Liker å vinne en konkurranse
  • Blir stolt av å levere mer enn forventet
  • Snakker tydelig norsk
  • Alltid stiller opp og tar initiativ
  • Strekker deg langt for å nå målene dine
  • Elsker å gi energi til kollegene dine
  • Vil gjøre noe godt for dyrene

Det er fint om du kan vise til gode salgserfaringer fra tidligere arbeidsforhold. Men uansett gir vi deg full opplæring og tett oppfølging i hverdagen. Så har du lyst på en utrolig gøy og utfordrende jobb med god lønn? Da ønsker vi å høre fra deg snarest.

Søknaden merkes «dyrevern» og sendes: stian@geddit.com

Ved spørsmål ring teamleder i Geddit/Top Fundraising, Simon Lindgren på tlf. 407 88 462, eller daglig leder, Stian F. Skalle på tlf. 994 55 504

Tiltredelse: snarest.