Årets fundraiser og årets kampanje

Fundraisingskonferansen er dagen vi møtes for faglig påfyll. Dette er også dagen vi hedrer det gode arbeidet i bransjen. Vi ønsker å ære alle de som har stått på gjennom året for å samle inn midler til organisasjonene. I tillegg ser vi på hvilke kampanjer som har påvirket organisasjonene i en positiv retning.

Vinnere av årets fundraiser og årets kampanje 2018

I år kom det inn rekordmange nominasjoner i kategoriene årets fundraiser og årets kampanje. Vi i Norges Innsamlingsråd synes det er stas at det er så høyt engasjement rundt prisene. Vi gratulerer årets vinnere!

Vinner av årets fundraiser 2018

Begrunnelse: Vinneren av prisen årets fundraiser går til en person som gjennom langsiktig og strategisk arbeid har bygget opp innsamlingsavdelingen i sin organisasjon fra bunnen av. Gjennom et langvarig målrettet innsamlings-arbeid har årets Fundraiser vært viktig i arbeidet med å gjøre organisasjonen sin kjent i Norge. Dette har i årenes løp resultert i høy kjennskap og godt omdømme. Personen har hele tiden arbeidet for å tilpasse organisasjonen til markedet, og har utviklet innsamlingsmetoder i takt med tiden.

Organisasjonen er i dag ledende blant dem som hovedsakelig er drevet av midler samlet inn fra private givere. Årets fundraiser har bygget opp en solid giverbase. I fjor kom flere hundre millioner kroner inn nettopp fra private giverne. Personen har direkte erfaring fra feltarbeid, noe som betegnes som en klar styrke i arbeidet til årets fundraiser. Vi gratulerer Grete-Lise Christiansen fra Leger uten Grenser som årets fundraiser!

Vinner av årets kampanje 2018

Begrunnelse: Vi er mektig imponert over årets vinner! Kampanjen er varm, folkelig og forståelig. Den er et bidrag til et til varmere samfunn fordi folk kjenner alvoret i budskapet rett i hjertet. Samtidig er det lett for enkeltpersoner og bedrifter å bidra til kampanjen, og at man som giver får engasjere seg i noe svært konkret.

Kampanjen er synlig i mediene og gjennom annonser, giverbrev, sosiale medier og i gatebildet. Organisasjonen bak jobber knallgodt med medie- og markedsføringsplanen!

Vi i juryen vil berømme organisasjonen bak kampanjen for stayer-evne over syv år. Organisasjonen bak årets vinner har rett og slett klart å skape en tradisjon, som etter hvert veldig mange mennesker kjenner til og støtter.  «Nå skal det knyttets oransje skjerf rundt lyktestolper igjen! Gled en som gruer seg til jul!» Gratulerer, Kirkens Bymisjon! Fortsett det gode arbeidet!

Tidligere vinnere av årets fundraiser

Årets fundraiser 2017: Gro Justnes Kiledal

Begrunnelse: Gro er leder for Private Givere i Strømmestiftelsen, og arbeider med å følge opp givere og er engasjert i å rekruttere nye givere til stiftelsen. Hun har vært i organisasjonen i 18 år. ”Gro har en utrettelig evne til å motivere, engasjere, bevege og begeistre mennesker til å utgjøre en forskjell for mennesker i Strømmestiftelsens prosjekter”. Siden 2008 har Gro og hennes team samlet inn over 468 millioner kroner. Gjennom sin tid som leder kan Gro vise til gode resultater, både i form av innsamlede midler og gjennom å hele tiden tenke nyskapende og jobbe for å utvikle ny måter å markedsføre produkter på.

Årets fundraiser 2016: Ola Wiig-Hansen

Begrunnelse: Ola utformer kommunikasjon som gir resultater og har gjennom sin lange erfaring opparbeidet seg en spisskompetanse som mange organisasjoner misunner den organisasjonen han jobber i. Arbeidet hans gir resultater fordi han vet hva som må sies for å få målgruppen til å reagere.

Årets fundraiser 2015: Kari Bucher

Begrunnelse: Kari Bucher har jobbet med tv-aksjonen de siste 6 årene, og har bidratt til å løfte tv-aksjonen til en enorm nasjonal dugnad for hele Norge, der både privatpersoner og næringslivet er engasjert.

Årets fundraiser 2014: Leif Wien Jensen

Begrunnelse: Leif jobber i Blindeforbundet, og er en erfaren innsamler som har et velutviklet kremmerinstinkt, kombinert med respekt for giverne og den fintfølelse som skal til når man representerer en frivillig organisasjon. Gjennom systematisk arbeid gjennom mange år har han bygget opp en innsamlingsorganisasjon av internasjonal klasse og som bare få andre i Norge kan matche.

Tidligere vinnere av årets kampanje

Årets kampanje 2017:  «25kvm Syria»

Årets Kampanje 2017 er 25kvm Syria, av TV-aksjonen NRK Røde Kors 2016. Dette flotte samarbeidet har vist mennesker hvordan Rana og hennes barn bor i Syria i dag. De har rørt ved hjerter verden over.

Begrunnelse: TV-aksjonen NRK Røde Kors har i denne kampanjen vært nytenkende og kreativ, og har gjort noe som er svært viktig i fundraising; nemlig å vise folk den brutale virkeligheten som finnes for så mange mennesker her i verden. De har nådd sitt mål med å engasjere 100 000 bøssebærere, og har nådd bredt ut i den norske befolkningen. Juryen mener at den fysiske installasjonen på IKEA Slependen var innovativt og godt gjennomført, og setter prikken på i’en i en omfattende kampanje. Her kan du se kampanjevideoen.

Årets kampanje 2016: «Kan du snakke kan du bidra»

Begrunnelse: Røde Kors har med «Kan du snakke, kan du bidra» klart å skape stort engasjement, og en troverdig, emosjonelt forankret kampanje som berører to temaer med betydelig aktualitet – flyktningkrisen og den økende brutaliteten man ser på nett, i kommentarfelt og i sosiale medier.

Årets kampanje 2015: «Jobbskaper»

Begrunnelse: Strømmestiftelsens kampanje «Jobbskaper» stakk av med prisen for årets kampanje. En fagjury, ledet av Anne Sofie Morsland plukket ut de tre kampanjene, før vi lot våre venner på Facebook avgjøre vinneren.